Wachtlijst
Wanneer een leerling wordt aangemeld, dan zal worden bekeken of er direct ruimte is om de leerling te plaatsen. Als dit niet het geval is, dan komt de leerling op een wachtlijst. Wanneer er ruimte is om de leerling te plaatsen, dan wordt contact opgenomen met de ouders/verzorgers om de intakeprocedure te starten. Leerlingen die reeds ingeschreven staan op De Triangel krijgen hierbij voorrang. Bij leerlingen van buiten de school zal voorrang verleend worden aan leerlingen van Groeilingscholen.
Intakeprocedure
Om de aanmelding in behandeling te kunnen nemen, is het belangrijk dat de plaatsingscommissie beschikt over:
- Verslaglegging van een uitgebreid intelligentieonderzoek, waaruit blijkt dat er sprake is van een intelligentieprofiel met scores van ≥ 130. Een volledig hoogbegaafdheidsonderzoek heeft onze voorkeur, zodat ook inzicht kan worden verkregen in andere begaafdheidskenmerken, zoals creativiteit en motivatie. Het onderzoek is uitgevoerd door een bureau dat deskundig is in onderzoek naar hoogbegaafdheid en is niet meer dan twee jaar oud.
- Indicatie vanuit de huidige school.
Bij deze kinderen is vast komen te staan dat het reguliere basisonderwijs onvoldoende kan aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen. De huidige school heeft de onderwijsbehoeften van de leerling helder in kaart gebracht en een plan opgesteld waaruit blijkt dat minimaal is gewerkt aan de volgende preventieve en licht curatieve ondersteuningsacties:
- compacten van het reguliere lesaanbod, aangevuld met een structureel aanbod van verrijkingsstof en/of vervroegde doorstroming;
- aantoonbare interventies gericht op de aan hoogbegaafdheid te relateren problematiek, bijvoorbeeld aanpak onderpresteren en/of deelname aan een plusklas. - Overige relevante aanvullende informatie over de leerling, waarbij te denken valt aan alle verslagen die zijn gemaakt door externe deskundigen zoals Bureau Jeugdzorg, Centrum voor Jeugd en Gezin, kinderarts etc.
Hierbij moet worden aangetekend dat er bij de leerling geen sprake mag zijn van:
- een leer- of ontwikkelingsstoornis die intensieve en/of speciale begeleiding behoeft;
- overige forse beperkingen in het schoolse functioneren (bijvoorbeeld gedragsproblematiek).
Zodra bovenstaande informatie is aangeleverd, nodigen wij de ouders/verzorgers uit voor een intakegesprek.
Er kan gedurende de procedure een aanvullend gesprek met de huidige leerkracht en/of de intern begeleider plaatsvinden.
Aannamebeleid
Plaatsingscommissie
De plaatsingscommissie (bestaande uit de directeur, de intern begeleider, de talentcoach en de Prismaleerkrachten) is verantwoordelijk voor het behandelen van de aanmeldingen en beslist over plaatsing van de leerlingen. Indien nodig zal er intern overleg plaatsvinden met een orthopedagoog van De Groeiling en de intern begeleider van De Vuurvogel (hoogbegaafdenafdeling van SBO De Oostvogel in Gouda). Uiteraard wordt dit vooraf overlegd met de ouder(s)/verzorger(s).
De plaatsingscommissie zal tijdens de plaatsingsprocedure te allen tijde rekening houden met de groepsgrootte en groepsdynamiek van de bestaande groepen.